Eye Tracking

Wat is eye tracking?

Eye tracking is een methode waar inzicht in het kijkgedrag van een persoon wordt gebracht tijdens een taak of handeling. Het eye tracken wordt gedaan door middel van een eye tracker die elke oogbeweging van de gebruiker gedetailleerd kan volgen. Door het verzamelen van het kijkersgedrag krijg je niet alleen inzicht in wat de aandacht trekt, maar ook hoe de respondent ergens op reageert. Door middel van eye tracking kun je precies zien welke onderdelen de aandacht trekken, afleiden of zelfs genegeerd worden.

Deze factoren zijn met traditionele onderzoeksmethoden lastig te ontdekken. Dit is namelijk veel moeilijker meetbaar bij een traditioneel onderzoeksmethode. Zo weet je bij een traditioneel onderzoeksmethode niet of de respondent iets daadwerkelijk heeft gezien. Natuurlijk kun je het de respondent vragen, maar dit werkt alleen bij bewuste acties. Onbewuste acties kunnen hierdoor totaal over het hoofd worden gezien, waardoor belangrijke informatie verloren gaat.

Hoe werkt eye tracking data?

De data die de eye tracker verzamelt, zijn metingen van de fixaties en saccades. Fixaties zijn de periodes waar het oog op een item gefocust is en niet meer aan het scannen is. Dit maakt fixaties uitstekende afmetingen voor visuele aandacht en de onderzoeken hiervan. Saccades zijn daarentegen juist de snelle oogsprongen om een nieuw fixatiepunt te vinden. In deze saccades zit wel onderscheid, zo kunnen deze bewust zijn, maar ook onbewust en uitgelokt worden door externe prikkels.

Fixaties en saccades zijn slechts metingen die zonder de juiste interpretatie weinig zeggen. Echter, omgezet in data of visuele weergaven, kunnen ze ons veel vertellen over de reis die de respondent maakt wanneer deze een stimulus bekijkt. Op basis van dit inzicht kunnen we concrete aanbevelingen doen. Zo kan eye tracking helpen bij het vaststellen van gebruikersproblemen of bij het maken van de keuze voor logo A in plaats van logo B.

Voordelen van eye tracking onderzoek

Eye tracking onderzoek brengt veel voordelen met zich mee, zo krijg je inzicht in de klantenreis, kan je hogere klanttevredenheid behalen, leer je de behoeften van je doelgroep kennen en verhoogt de gebruikerservaring uw conversies. Wilt u meer weten over de voordelen van eye tracking onderzoek? Neem dan zeker een kijkje op de voordelen pagina!

Software/apparatuur

Bij eye tracking is er sprake van verschillende soorten apparatuur met verschillende doeleinden. Zo maken we bij neurUX gebruik van eye tracking apparatuur voor scherm gerelateerd onderzoek en eye tracking brillen voor ruimer onderzoek in de wijde wereld. Daarnaast maken we gebruik van de software van iMotions voor het best mogelijke resultaat. Wilt u meer weten over de software of de eigenschappen van de apparatuur? Neem dan een kijkje op de software/apparatuur pagina!